http://www.metmuseum.org/art/collection/search/265194 7 A.M. (New Year's Morning), ca. 1930, Gelatin silver print, 27.8 x 21.3 cm (10 15/16 x 8 3/8 in.). The Metropolitan Museum of Art, New York. Ford Motor Company Collection, Gift of Ford Motor Company and John C. Waddell, 1987 (1987.1100.155)

În vremuri de pandemie

Start

Un tip la treizeci și ceva de ani, înalt, robust, cu aspect prosper, în haine de firmă, cu o borsetă de piele ciocolatie pe șoldul stâng, prinsă cu o curelușă peste piept. Ăsta-i omul meu, mi-am spus. Străin de oraș, la fel ca mine, care mă împotmolisem aici de două săptămâni, așteptând, fără să știu ce. De bună seamă că pe el îl așteptam. Venise în oraș dis-de-dimineață, își rezolvase treburile și avea, la miezul nopții, un tren cu care să se întoarcă acasă. Până atunci, ar fi vrut să zăbovească într-un local, pe o terasă, poate, ceea ce-i chiar imposibil, dat fiind restricțiile impuse de autorități… Pandemia, mama noastră bună, deh, și unde mai pui că e sâmbătă, la șase toate cârciumile intră-n doliu… L-am dus, totuși, într-un loc intim, ferit de ochii autorităților, unde am băut în regim de urgență cinci sticle de Fetească neagră pe care a ținut să le plătească el, din teșcălăul de bancnote din borsetă. Mi-a spus că nu duce lipsă de nimic, e stăpân pe situație, are în cușca pieptului un calendar de bronz, de forma unui samovar, care metabolizează zilele săptămânii și, uneori, anotimpurile, dar, în niciun caz, anii, pasibili să întrețină iluzia trecerii timpului. La o adică, timpul nici nu există, este o creație a organelor noastre de percepție, la fel ca spațiul, de altfel, așa încât, grație acelui calendar, este veșnic tânăr și ferice, bea rece și se pișă cald, conform unui bine-cunoscut principiu al termodinamicii.

Este timpul s-o iau spre gară, a spus, ridicându-se de pe scaun. Mi s-a părut că se clatină, am întins mâna să-l sprijin. Mi-a făcut semn că nu e nevoie. Se descurcă. Spre gară, așadar. Gara nu e încolo, am spus. E în direcția opusă, am să te conduc. Va trebui s-o luăm prin gangul ăsta, ca să scurtăm. Se clătina, totuși, nu ținea la băutură, cât l-ar fi arătat tinerețea și robustețea. Împotriva voinței lui, l-am sprijinit și i-am proptit un croșeu în bărbie, care l-a izbit cu creștetul de zid. A căzut cât era de lung. I-am pus pantoful pe față, apăsând, cât i-am desfăcut borseta din carabina curelușei. I-am secționat apoi pieptul cu stiletul și am luat calendarul de bronz. Am luat-o spre gară, într-un sprint prelungit, care m-a proiectat în trenul de la miezul nopții, în ultimul moment, în secunda când a pornit.

Imagine principală: László Moholy-Nagy, 7 A.M. (New_Year’s_Morning), circa 1930

Radu Aldulescu

Radu Aldulescu. Romancier și scenarist. Născut în 29 iunie 1954, la Bucureşti. Sunt autorul romanelor: „Sonata pentru acordeon“, 1993 (Premiul pentru debut al Uniunii Scriitorilor din România), „Amantul Colivăresei“ (Nemira, 1995 – Premiul Editorilor din România, 1995; tradus în franceză la Éditions des Syrtes, 2013, reeditare aniversară la Hyperliteratura, 2020), „Îngerul încălecat“ (Phoenix, 1996; ed. a II-a, Cartea Românească, 2011), „Istoria eroilor unui ţinut de verdeaţă şi răcoare“ (Nemira, 1997; ed. a II-a, Cartea Românească, 2007), „Proorocii Ierusalimului“ (Redacţia Publicaţiilor pentru Străinătate, 2004; ed. a II-a, Corint, 2006; ed. a III-a, Cartea Românească, 2008; ed. a IV-a, Polirom, 2014; tradus în limba maghiară la Napkut Kiado, 2013), „Mirii nemuririi“ (Cartea Românească, 2006 - Premiul „Ion Creangă“ al Academiei Române, 2006; ed. a II-a, Polirom, 2017), „Ana Maria şi îngerii“ (Cartea Românească, 2010), „Cronicile genocidului“ (Cartea Românească, 2012; ediţia a II-a, Polirom, 2015; Premiul „Augustin Frăţilă“ şi Premiul pentru cel mai bun roman al anului 2012 la Colocviul Romanului de la Alba Iulia; tradus în limba maghiară la Napkut Kiado, 2016) „Istoria Regelui Gogoşar“ (Cartea Românească, 2015 - Premiul Revistei „Familia“, 2015), „Rezidenți în Casa Visurilor“, apărut în 2018 la Hyperliteratura. Cel mai recent roman, „Drumu-i lung, căldura mare“, a apărut în 2021 la Editura Litera. Am scris, în co-scenariat, scenariul filmului „Terminus Paradis“ (regizat de Lucian Pintilie), care a obţinut Marele Premiu al Juriului la Festivalul de la Veneţia, 1998 și premiul UCIN. Co-scenarist al filmului „Heidi“ (2019), regizat de Cătălin Mitulescu, film cu 10 nominalizări la Premiile Gopo 2020. Adaptări de teatru și versiuni scenice: „Poveste de iarnă“ după Shakespeare, la Teatrul Sică Alexandrescu Brașov, 2017; „Proștii sub clar de lună“ după Teodor Mazilu, Kruhnen Musik Halle, Brașov, 2019; „Îmblânzirea scorpiei-My Kate“, după Shakespeare, Centrul Cultural Reduta Brașov, 2019; „Molly Bloom“ după James Joyce, Teatrul Proxim, spectacol găzduit la Nottara, MNLR, Teatrul Infinit și Hearth, 2021. Piese de teatru: „Fericirea în 5 pași“, FF Theatre București. Premiera: aprilie 2023; „Inima Reginei Maria“ – la Teatrul de Stat Constanța. Premiera: decembrie 2018; „Argentina în Casa Visurilor“, Asociația Culturală Teatrul Proxim Cluj/ MNLR. Premiera: noiembrie 2019.

Ediția actuală

#06, Toamnă 2024


O poți cumpăra aici
sau aici
×